Sök:

Sökresultat:

90 Uppsatser om Rekurrenta neurala nätverk - Sida 1 av 6

Artificiell intelligens - ANN och evolution i shooterspel

Detta arbete undersöker hur tvÄ olika nÀtverksarkitekturer för artificiella neurala nÀtverk fungerar i en testmiljö av shooter-karaktÀr. De tvÄ arkitekturer som undersöks Àr ett feedforward-nÀtverk samt ett elman-nÀtverk som trÀnas med hjÀlp av evolutionÀra algoritmer. Skillnaden pÄ de tvÄ valda nÀtverksarkitekturerna Àr att det sistnÀmnda har ett korttidsminne.Resultaten visar att det i den testmiljö som anvÀnts inte Àr nÄgon skillnad pÄ de tvÄ nÀtverksarkitekturerna, utan de uppnÄr i princip samma resultat. Dock sÄ har de beteenden som nÀtverken uppnÄtt visat pÄ att det Àr möjligt att anvÀnda agenter som Àr skapade av artificiella neurala nÀtverk i ett shooter-spel och att de kan generera bra resultat.NÄgot som inte fokuserats pÄ i detta arbete men som skulle vara intressant att kolla vidare pÄ, Àr till exempel förÀndring av storleken pÄ nÀtverken eller att undersöka om ett lÄngtidsminne pÄ det rekurrenta nÀtverket hade förÀndrat resultatet..

Evolution av beteende för boids

Denna rapport beskriver anvÀndandet av artificiella neurala nÀtverk, som styrsystem för att utföra evolution av beteende för boids. Boids handlar i grunden om att skapa en simulering av flockbeteende, genom att lÄta sjÀlvstÀndiga individer strÀva efter att uppnÄ samma mÄl. Uppbyggnaden av boids sker enligt tre ursprungliga regler, att undvika kollision, matcha hastighet och centrera flocken, dessa regler ligger Àven till grund för boidsen i detta projekt. DÄ beteendet för boids i grunden programmeras för hand, undersöker arbetet hur resultatet pÄverkas genom evolution av beteendet m h a neurala nÀtverk. Arbetet jÀmför Àven de tvÄ neurala nÀtverksarkitekturerna reaktiva- och rekurrenta nÀtverk.

Sociala fotspÄr pÄ Internet: Jag vet vad du gjorde... just nu

Na?r sociala na?tverk blir en del av va?r vardag o?ppnas uppenbara mo?jligheter till interaktion och na?tverkande pa? Internet med va?nner, kollegor och bekanta. Samtligt som sociala na?tverk erbjuder anva?ndare intressanta redskap, med ma?nga fo?rdelar, fo?r att kunna interagera utsa?tts samtidigt anva?ndares personliga integritet fo?r risker och hot. Denna uppsats underso?ker vad som oroar anva?ndare mest pa? Internet, va?rdet av en skyddad privat sfa?r utan insyn, varfo?r vi delar med oss av privat information pa? sociala na?tverk, vad kan man ta reda pa? utifra?n den information som finns tillga?nglig samt hur kan vi ba?ra oss a?t fo?r att inte fo?rlora va?r integritet pa? Internet.

Traditionella och interaktiva representationer : En jÀmförande robotstudie.

Detta arbete tar upp och diskuterar det eventuella anvÀndandet av representationer i en autonom robot kontrollerad av ett extended sequential neural network (ESCN). Diskussionen utgÄr frÄn en tidigare distinktion, framförd av bl.a. Bickhard och Terveen (1995), mellan traditionella representationer, som föresprÄkas av kognitivismen, och interaktiva representationer, som föresprÄkas av mÄnga företrÀdare för en mer förkroppsligad och situerad syn pÄ kognition. Resultatet i detta arbete visar att det Àr möjligt, med hÀnvisning till robotens interna tillstÄnd, att pÄstÄ att roboten inte anvÀnder sig av representationer i nÄgon traditionell bemÀrkelse. Resultatet visar vidare att det Àr möjligt att hÀvda att roboten anvÀnder sig av interaktiva representationer.

Dynamisk terrÀnggenerering med koppling till spelarhandlingar

Arbetet gÄr genom en metod för simpel terrÀnggenerering med koppling till spelarhandlingar genom anvÀndning av artificiella neurala nÀtverk..

Dynamisk terrÀnggenerering med koppling till spelarhandlingar

Arbetet gÄr genom en metod för simpel terrÀnggenerering med koppling till spelarhandlingar genom anvÀndning av artificiella neurala nÀtverk..

Analys av ljudspektroskopisignaler med artificiella neurala eller bayesiska nÀtverk

Vid analys av fluider med akustisk spektroskopi finns ett behov av att finna multivariata metoder för att utifrÄn akustiska spektra prediktera storheter sÄsom viskositet och densitet. AnvÀndning av artificiella neurala nÀtverk och bayesiska nÀtverk för detta syfte utreds genom teoretiska och praktiska undersökningar. Förbehandling och uppdelning av data samt en handfull linjÀra och olinjÀra multivariata analysmetoder beskrivs och implementeras. Prediktionsfelen för de olika metoderna jÀmförs och PLS (Partial Least Squares) framstÄr som den starkaste kandidaten för att prediktera de sökta storheterna..

Styrsystem för fordon med hjÀlp av artificiella neurala nÀtverk

Denna rapport jÀmför tvÄ nÀtverksarkitekturer för artificiella neurala nÀtverk vars uppgift Àr att realisera ett styrsystem för ett fordon som det Àven skall lÀra sig att styra. JÀmförelsen bygger pÄ utförda experiment dÀr de bÄda nÀtverken fick lÀra sig att styra ett fordon lÀngs en slumpgenererad vÀg. BÄda nÀtverken bygger pÄ belöningsbaserad inlÀrning för att lÀra sig lösa uppgiften.Resultatet av utvÀrderingen visar bÄde att nÀtverken inte hade nÄgra problem med att lÀra sig att styra fordonet och att de inte krÀvde lÄng tid för att kunna lÀra sig hur fordonet skulle styras. Resultaten visar inte heller att nÄgon skillnad fanns i vare sig tillförlitlighet eller generaliseringsförmÄga hos de bÄda nÀtverksarkitekturerna..

Artificiella neurala nÀtverk som lösning pÄ segmenteringsproblemet vid gestigenkÀnning

Ett av de stora problemen med gestigenkÀnning Àr det som kallas segmenteringsproblemet. Segmenteringsproblemet Àr problemet att hitta var en gest börjar och var den slutar, d v s att segmentera upp gester. I detta arbete testas en lösning till detta problem dÄ gester bestÄr av figurer ritade i luften. Lösningen gÄr ut pÄ att anvÀnda tvÄ stycken artificiella neurala nÀtverk av strukturen FeedForward. Det ena nÀtverket trÀnas pÄ att kÀnna igen nÀr handen accelererar frÄn stillastÄende, vilket representerar starten av en gest, och det andra trÀnas pÄ att kÀnna igen nÀr handen saktar ner till stillastÄende, vilket representerar slutet av en gest.

SÀrbegÄvning i klassrummet : Möjligheter och hinder för att möta den exceptionellt begÄvade eleven

I studien studeras hur komplexiteten kring sociala medier kan studeras, samt pa? vilket sa?tt sociala na?tverk a?r relaterade till na?tverken i sociala medier och hur det pa?verkar konsumenterna. Syftet med studien a?r att underso?ka de sociala medierna i fo?rha?llande till de sociala na?tverken med fokus pa? konsumentbeteende och da?rigenom skapa en generell modell som fo?rklarar problematiken. Studien bygger pa? en litteraturstudie som i fo?rsta hand sammansta?llts av artiklar med fokus pa? a?mnesomra?dena sociala na?tverk, elektroniska sociala na?tverk och sociala medier. En enka?tunderso?kning gjordes fo?r att sammansta?lla konsumenters a?sikter om a?mnesomra?dena, i syfte att tillslut utmynna i en analys och diskussion. Det ga?r att konstatera att sociala medier har vidgat det sociala na?tverket fo?r den enskilde konsumenten. Detta resulterar i att den enskilde konsumenten nu kan komma i kontakt med fler akto?rer och andra konsumenter som i ma?nga fall kan vara oka?nda.

Evolution av mÄlsökande och flyende boids

Detta arbete anvÀnder genetiska algoritmer för att fÄ fram ANN hos boids utifrÄn tvÄ uppsÀttningar regler och jÀmför de resulterande beteendena med varandra. Boids Àr simulerade fÄglar i en fÄgelflock som var för sig styrs med enkla regler men som tillsammans bildar ett flockbeteende. Genetiska algoritmer liknar naturens evolution. En population vars egenskaper kodas pÄ ett genom blir bÀttre pÄ de egenskaperna genom att de bÀsta individerna vÀljs ut och fÄr utvecklas mer medans de sÀmre rensas bort. ANN stÄr för artificiella neurala nÀrvek och ska likna biologiska neurala nÀtverk och ska med andra ord fungera som en hjÀrna.

Design, implementation och simulering av ett MAC-protokoll fo?r mobila tra?dlo?sa sensorna?tverk

Tra?dlo?sa sensorna?tverk byggs upp av tra?dlo?sa sensorer, som gemensamt arbetar fo?r att lo?sa en viss uppgift. Ett exempel pa? en sa?dan uppgift kan vara insamling av pollenniva?er i luften o?ver en stor yta. Sensornoderna vidarebefordrar datan sinsemellan tills den na?r en datainsamlingsnod na?gonstans i na?tverket da?r den sedan lagras och efterbehandlas.

AnvÀndarverifiering frÄn webbkamera

Arbetet som presenteras i den hÀr rapporten handlar om ansiktsigenkÀnning frÄn webbkameror med hjÀlp av principal component analysis samt artificiella neurala nÀtverk av typen feedforward. Arbetet förbÀttrar tekniken med hjÀlp av filterbaserade metoder som bland annat anvÀnds inom ansiktsdetektering. Dessa filter bygger pÄ att skicka med redundant data av delregioner av ansiktet..

UtvÀrdering av Artificiella Neurala Arkitekturer För Navigering

Den klassiska approachen till navigering innefattar att agenten hÄller en intern representativ modell av omgivningen. Denna approach har emellertid mÄnga nackdelar, speciellt för dynamiska miljöer. En modernare approach Àr att förlita sig pÄ den faktiska omgivningen istÀllet för en modell av denna. Detta arbete presenterar en undersökning av navigeringsproblemet och hur vÀl det löses av agenter vars kontrollmekanismer utgörs artificiella neurala nÀtverk. Tillförlitligheten hos de tvÄ neurala arkitekturerna Extended sequential cascaded network och Self-organized recurrent network bestÀms genom experiment.

Finns det enhetsrötter i svenska priser? : en jÀmförande tidsserieanalys av PPI och KPI

Via semantisk analys har förekomst och variation av KRAFTmetaforer i tvÄ olika typer av texter jÀmförts. Hypotesen Àr att kognitiva neurala nÀtverk som ansvarar för den abstrakta tanken Àr tÀtt sammanbundna med kognitiva neurala nÀtverk som representerar kÀnsloerfarenhet baserat pÄ sensoriska upplevelser. Analysen utfördes pÄ tvÄ olika typer av texter. Resultatet visar pÄ signifikant skillnad i förekomsten av antalet metaforer i de olika texterna. Ett antagande för undersökningen var att sjÀlvbiografiska texter Àr mer förankrade i kÀnsloerfarenhet baserat pÄ sensoriska upplevelser Àn vad argumenterande texter Àr.

1 NĂ€sta sida ->